Hmmm... groente

groente

Wanneer je tegen het gemiddelde kind zegt dat er die avond spruitjes op het menu staan, zal de reactie doorgaans variëren van ‘Getver!’ tot een complete scene met geschreeuw en gestamp op de vloer. Uitzonderingen daargelaten uiteraard; er zijn kinderen die dol zijn op alle groenten.

Maar voor alle ouders die niet gezegend zijn met een klein groentemonster kan het nog wel eens een uitdaging zijn om voldoende groente en fruit in je kind te krijgen. Wat ga je doen? Elke dag de strijd aangaan of het toch maar laten zitten, ook al weet je dat deze voedingsstoffen belangrijk zijn voor je kind?

Misschien is het goed om te weten dat kinderen van nature bepaalde smaken gewoon niet zo lekker vinden. Ze moeten eraan wennen. Hoe sneller je daarmee begint, hoe makkelijker het wordt. Zodra je kleintje toe is aan groente en fruithapjes, kun je vrijwel alles dat jij eet, gepureerd ook aan je kind geven, mits niet te sterk gekruid of te zout.

Kinderen hebben een natuurlijke hang naar zoet. Groene groentes zijn meestal alles behalve dat. Als je een kind echter wil laten wennen aan verschillende smaken is het niet erg om het in het begin een beetje ‘op te zoeten’. Dit kun je vervolgens langzaam afbouwen tot je kind gewend is aan de natuurlijke smaak van de groente.

Groenten hoeven niet perse alleen gegeten worden bij het avondeten. Zo kun je bijvoorbeeld een lekkere smoothie maken voor de lunch met sinaasappel, banaan, kiwi en spinazie. Sinaasappel, biet en wortel is samen ook lekker zoet en gezond. Of probeer eens pompoen, peer en banaan. Op het internet zijn talloze recepten te vinden voor een snelle gezonde smoothie. Veel kinderen vinden smoothies lekkerder dan vaste groente.
Hetzelfde geldt voor gepureerde soep.

Omdat je wilt dat je kind uiteindelijk gewoon met de pot mee eet, is het ook goed om je kind te belonen voor goed eten. Een week lang je groente netjes opeten, kan bijvoorbeeld beloond worden met een uurtje extra schermtijd op zondag. Of met het mogen bepalen van het avondeten op zaterdag.

Probeer tot slot snacks als chips en nootjes, af en toe te vervangen door kleine tomaatjes, worteltjes, stukjes paprika en komkommer met een lekker dipsausje.

Hulp of advies nodig? Neem gerust contact met ons op.